Twee rustige weken achter de rug

20 maart 2016 - Paramaribo, Suriname

Eindelijk, na 6 weken, kan ik zeggen dat ik me (voor in Suriname) op mijn plek voelde in het ziekenhuis! Deze en vorige week heb ik eigen patiënten aangewezen gekregen en heb ik de verantwoordelijkheid over hen volledig mogen dragen. Natuurlijk met het meekijken van m'n werkbegeleidster, maar alles ging super goed. Fijn om niet meer elke 5 minuten te vragen wat je kan doen, maar m'n eigen pad te volgen. Ook ben ik wat meer met verpleegtechnische handelingen bezig geweest. En heb ik een complexe patiënt gevolgd voor mijn opdrachten! Ook hebben we een start gemaakt met ons verbeterproject, na toestemming te hebben gehad van school, praktijkbegeleider en hoofd van de afdeling 'opleidingen'. Iedereen is heel enthousiast en staat volkomen achter het plan dat wij hebben opgesteld. Dus nu gauw uitwerken en hopen dat we iets moois neer kunnen zetten. Productieve weekjes! Deze week ook bedacht dat we over 4 weken al onze tussenbeoordeling hebben en dan hopen we eigenlijk al een heel eind te zijn met onze stage. Wanneer alle opdrachten zijn afgerond mogen we namelijk gaan snuffelen op andere afdelingen, daar ben ik ook heel benieuwd naar!

De weekenden zijn lekker rustig geweest. Vorige week vrijdag hebben we ons nog even nuttig gemaakt met onze schoolopdrachten en zijn Iloon en ik lekker op de fiets wat dingetjes gaan doen. Verplichtingen als naar de bank om het geld te storten voor het aanvragen van het MKV. Verder hebben we vorige week vrijdag nog een poging gedaan om te shoppen, maar die viel ook weer een beetje tegen. Zaterdag, 12 maart, zijn we met zijn vijven, Ilona, Romy, Lindy, Manon en ik, naar de Hermitage Mall geweest. Het grootste winkelcentrum van Paramaribo, wat we in twee uurtjes hadden gezien. Het shoppen is wel iets wat ik hier echt mis hoor! Er was een ONLY en hadden er verschillende 'Nederlandse' merken, maar je merkt toch dat de stijl van de Surinaamers anders is dan die van ons. Een tegenvallertje. Maar daar hebben we een oplossing voor: Het thuisfront komt namelijk over 5 weken al hier heen, dus kunnen zij mooi wat kleding van thuis meenemen! Ik ben al een lijstje aan het maken;). Zondag, rustdag. Lekker niks gedaan. En energie verzameld om weer een stage week tegemoet te gaan!

Dus ondertussen alweer een week verder en weer veel van de afdeling gezien. Afgelopen donderdag in Havana stond de hele crew van 'tuintje in mijn hart'. Fockeline Ouwerkerk, Leo Alkemade, Pip Pellens, Juvat Westendorf en nog meer! Stiekem wel leuk om aan de andere kant van de wereld deze mensen te zien. En wat dat betreft... Paramaribo is heeeeel klein. Dit weekend hebben we energie verzameld voor volgende week! Dan hebben we namelijk een lang weekend i.v.m. Pasen en hebben we een trip van 4 dagen naar de jungle gepland! ​Afgelopen vrijdag hadden we dan eindelijk onze afspraak bij de vreemdelingendienst. Na niet zo heel veel slaap, 3 uur om precies te zijn, stonden we om 10:00 op lokatie. Helaas wel de verkeerde lokatie... De taxi heeft ons verkeerd afgezet. Een stukje verderop stond een politieauto en die kon ons vast wel vertellen waar we heen moesten. Zonder na te denken stappen wij naar de politie toe en nog geen minuut later zaten we met 4 politiemannen in de auto. Met zijn vieren op de achterbank, maar we zijn uiteindelijk wel op de goede plek afgezet. 'Met de politie meerijden in Paramaribo' kunnen we afstrepen van onze to-do list! Dus ietsje later dan gepland zaten we uiteindelijk toch te wachten om ons MKV aan te vragen. Maar i.p.v. om 10:00 geholpen te worden, waren we om 13:00 aan de beurt! Lekker Surinaams;). Verder hebben we deze vrijdag niet meer zo veel gedaan. Op een bbq met de buren na. De afgelopen weken heeft het in het weekend bijna alleen maar geregend, dus toen we zaterdag wakker werden en zagen dat de zon scheen, bedachten we ons geen twee keer en hebben we de bikini aangetrokken en zijn we gaan 'chillen' bij het zwembad. Dit keer zijn we naar ZIN geweest! Hier zullen papa, mama, Roel en Harm gaan verblijven als ze hier zijn. Het zwembad is in ieder geval goedgekeurd! 's Avonds opnieuw een bbq, maar nu bij café Loco. Lekker genieten van de mensen en het land!

Zondag, opnieuw een rustdag. Maar wel productief. We hebben met zijn vieren een ALS bijeenkomst georganiseerd! Het ging hartstikke goed en weer wat dingen die we af kunnen strepen!

Foto's volgen zo snel mogelijk weer!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wies:
    20 maart 2016
    Ziet er goed gezellig en leerzaam uit. Hou zo vol.
  2. Willemijn:
    21 maart 2016
    Lekker bezig Aafke! Ondanks het Surinaamse heb je volgens mij al best veel kunnen doen voor je stage. Schrijft de verslagen voor school wat makkelijker ;-) Heerlijk om af en toe foto's van je te zien (je mag er echt wel meer plaatsen hoor, of op je FB ;-)) Ik blijf met plezier je verhalen lezen, kan ik ook weer even wegdromen naar de Surinaamse warmte, het eten, het lekker niets doen en het genieten van de weekenden. Ook leuk om te lezen dat er nieuwe dingen zijn, maar dat mag ook wel na 8 jaar hè, haha! Geniet weer van je week stage, en voor je het weet zijn de 5 weken voorbij!
    X Willemijn
  3. Opa COR en INEKE:
    21 maart 2016
    Wat heb je weer veel meegemaakt, geniet er maar van. Je brieven heb ik allemaal opgeslagen, dan kunnen we ze nog eens nalezen. hier is alles oke`
    Het was erg leuk dat we je op Skype konden zien , Je heb al een lekker kleurtje. Nog veel studie plezier en reisje in het land.
    Veel liefs van OPA en INEKE.
  4. Hermineke:
    29 maart 2016
    Lekker hoor jou verhalen lezen. Jij schrijft veel vergeleken bij Janneke en Lotte!!!
    Maar lekker genieten is het belangrijkst.
    Veel plezier verder!!!